آمريکا محکوم‌ به ترک غرب آسیا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16366
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : 05 بهمن 1398 - 23:11 |
«رسالت» در مورد راهپيمايي عظيم مردم عراق با صاحب‌نظران به گفت وگو پرداخت؛

آمريکا محکوم‌ به ترک غرب آسیا

سال‌هاي زيادي است که آمريکا اين جهانخوار و مستکبر معروف در غرب آسيا رخنه کرده است و کشورهايي همچون عراق و سوريه را اشغال.
آمريکا محکوم‌ به ترک غرب آسیا

|مهديه هاشمي|
سال‌هاي زيادي است که آمريکا اين جهانخوار و مستکبر معروف در غرب آسيا رخنه کرده است و کشورهايي همچون عراق و سوريه را اشغال. اکنون پس از اقدام تروريستي او در به شهادت رساندن دو تن از مهم‌ترين چهره‌هاي مقاومت، مردم جهان به‌ويژه مردم منطقه از خواب بيدار شده و  بر حماقت آمريکا و همدستانش تأسف مي‌ورزند. اتفاقات اخير منطقه باعث شعله‌ور شدن آتش سرکوب‌شده    مردم غرب آسيا شد. پس از راهپيمايي عظيم کشور ايران براي نماد ملي مقاومت، شهيد سپهبد قاسم سليماني، که به‌شدت در جهان مخابره شد، اين بار نوبت مردم کشور عراق است که براي بريدن پاي آمريکا از سرزمين شان قيام کنند. 
موضوع اخراج نظاميان آمريکايي از عراق، مدتي است که در مجلس اين کشور به تصويب رسيده  و اکنون مردم عراق نيز مي‌خواهند اعتراض خود را به گوش جهان برسانند. وقتي مسئله‌اي مردمي شد، ديگر تماس با يک سياستمدار يا يک اقدام ديپلماتيک قابل‌مهار نيست و قدرت و اتحاد مردم است که زين پس براي عراق تصميم‌گيري مي‌کند. بي‌شک آمريکا عاقبتي جز نابودي نخواهد داشت و اين چشم‌انداز روشن است.
«رسالت» در مورد اين راهپيمايي با حسن دانايي فر، سفير سابق ايران در عراق، عباس سليمي نمين، مسئول دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران و حسن لاسجردي، کارشناس مسائل سياسي گفت وگو کرد.
*آمريکا در منطقه سقط مي‌شود
حسن دانايي فر، سفير سابق ايران در عراق در مورد واکنش عراق به دخالت هاي مکرر آمريکا در منطقه به «رسالت» مي‌گويد: «تصويب قانون اخراج نظاميان آمريکايي از عراق، موضوع مهمي بود که در پارلمان اين کشور رخ داد. اين اتفاق نشان مي‌دهد مردم عراق رفتار آمريکا را برنمي‌تابند و باعث تصويب اين مصوبه در پارلمان شدند و عليرغم اينکه نمايندگان عراق به نيابت از مردم کشورشان در اين مسير به‌خوبي عمل کردند، اما مردم هم مشتاق هستند تا در ميدان، اعتراض خود را به گوش آمريکا برسانند.»
وي افزود: «در وضعيت کنوني، آمريکا مجبور است عراق را ترک کند و اکنون به استناد مصوبه جديد پارلمان مبني بر اخراج نظاميان آمريکايي، توافقنامه امنيتي تصويب‌شده در سال ۲۰۱۹ باهدف حضور نظاميان آمريکا در منطقه ساقط مي شود و آمريکا موظف است که به‌سرعت نيروهاي خود را از عراق خارج کند.»
سفير ايران عراق در مورد بازخوردهاي جهاني راهپيمايي عظيم مردم عراق، ابراز کرد: «پيام مردم عراق در روز جمعه به گوش کشورهاي جهان مي‌رسد و بي‌شک تأثيرگذار خواهد بود. بر اين اساس آمريکايي‌ها بايد خواسته‌ عمومي مردم منطقه را که يک‌بار از طريق پارلمان عراق تأييدشده و  اکنون نيز توسط مردم آن به‌عنوان يک مطالبه مردمي و ميداني بروز پيدا مي‌کند، تمکين کنند. زيرا راهي جز اين ندارد.»
حسن دانايي فر در انتها افزود: «فضاي عمومي و اعتقادي و باورهاي مردم عراق، شباهتي به کشورهاي  ژاپن يا آلمان ندارد که آمريکايي‌ها هر نوع تجاوزي را به اخلاق و فرهنگ و ناموس آن‌ها روا بدارند و در مقابل با واکنشي جز يک راهپيمايي کوچک يا صدور يک اعلاميه تمام شود.در عراق شرايط متفاوت است و بي‌شک رئيس‌جمهور آمريکا نيز به اين موضوع يقين پيداکرده است زيرا در ملاقات‌هاي اخير خود با برخي مسئولين عراقي اعلام کرده که نيروهاي خود را از منطقه خارج کرده است.اين واکنش رئيس‌جمهور آمريکا معني جز نگراني ندارد.»
*حضور گسترده مردم پيام قدرتمندي که لرزه بر اندام دشمن مي‌اندازد
همچنين عباس سليمي نمين، مسئول دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران، بابيان قدرتمندي حضور مردم در مسير جريانات مختلف کشورها به «رسالت» مي‌گويد: «تمام دنيا از حضور مردم در جريان اتفاقات مختلف کشورها بهره‌هايي را مي‌برند که نمي‌توانستند با بزرگ‌ترين قدرت نظامي نيز دريافت کنند. اين حقيقت در جريان انقلاب اسلامي تجربه و ثابت‌شده است. حضور گسترده مردم گاهي پيام قدرتمندي را منتقل مي‌کرد که لرزه بر اندام دشمن انداخته و آن را فلج مي‌کرد.»
وي افزود: «ما در راهپيمايي‌هاي روز تاسوعا و عاشوراي سال ۱۳۵۷ شاهد قدرت مردم بوديم. ميليون‌ها جمعيت به صحنه آمدند و يک اتحاد غيرقابل‌باور را به نمايش گذاشتند و اين اتحاد پيامي محکم براي دشمن به‌جاي گذاشت طوري که هيچ حرکت ديگري به‌جز جمعيت نمي‌توانست اين‌چنين قدرتمندانه راه خود را باز کند.»
مسئول دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران ضمن تأکيد بر اثرگذاري دخالت مردم، ابراز کرد: «جمعيت به صحنه آمده عراق، بي‌شک آمريکا را مجبور به تبعيت خواهد کرد. همچنين اين انسجام و اتحاد نتايجي در سطح بسيار وسيع به وجود مي‌آورد. زيرا اين دو قدرت، پيام شفاف و عزم راسخي را منعکس مي‌کنند و مقدمات خروج آمريکا را فراهم خواهند کرد و مردم عراق هم پس‌ازاين تظاهرات عظيم، شاهد عقب‌نشيني آمريکا از منطقه خواهند بود.»
وي تصريح کرد: «شايد آمريکا از مواضع سياسي هراسي نداشته باشد اما بي‌شک از اتحاد مردم هراسناک است، زيرا توده‌هاي مردم مقاومتي را به نمايش مي‌گذارند که در طي آن هيچ اعتباري براي آمريکا باقي نمي‌ماند و درنهايت مجبور مي‌شوند اين منطقه را ترک کنند. همچنين ما شاهد فلج شدن آمريکا پس از حضور ميليوني ملت ايران براي شهادت سردار سليماني بوديم و سند آن‌هم عدم واکنش آمريکا نسبت به حمله به پايگاه‌هاي نظامي‌اش بود. زيرا ترامپ فهميد پشت تمام موشک‌هاي ايراني، جمعيت ميليوني مردم با عزمي راسخ وجود دارد و مي‌دانست که اگر کوچک‌ترين واکنشي هم نشان دهد خود را با اين لشکر پرقدرت مواجه مي‌بيند.»
عباس سليمي نمين در انتها بابيان اينکه مردم براي آينده حضور آمريکا در منطقه تصميم مي گيرند ،گفت: « موضوع امروز اشغال عراق مسئله‌اي فراگير بود اما زماني که به يک مطالبه‌ فراگير تبديل شود ديگر قابل‌مهار نخواهد بود و يک سياستمدار نمي‌تواند آن را پشت درهاي بسته حل کند. شايد برخي سياست‌مداران عراق تمايلاتي خلاف جهت خواسته‌هاي مردم عراق داشته باشند. اما بي‌شک بحث و عزم مردم امروز تعيين‌کننده است و اين همان حقيقتي است که مي‌تواند اعتبار آمريکا را ضايع کند و سلطه آن را از ميان بردارد.»
*خروش مردم عراق؛ شکستن شاخ استکبار
حسن لاسجردي، کارشناس مسائل سياسي در مورد موضوع خروج نظاميان آمريکا از عراق به «رسالت» مي‌گويد: «در سال ۲۰۱۹ آمريکا يک قرارداد امنيتي مبني بر حضور نيروهاي نظامي، پايگاه‌ها و استحکامات و امکانات با عراق منعقد کرد. اما سؤال اين است که در اين شرايط و عدم رضايت عراق، آيا مي‌توان اين قرارداد را فسخ کرد؟»
وي ادامه داد: «بااين‌حال که دولت عراق و آمريکا در سال ۲۰۱۹ اين توافقنامه را براي همکاري در حوزه امنيت امضا کرده‌اند، اما اکنون افرادي که در آن تاريخ  به امضاي اين توافقنامه برخاستند، امروز مخالف آن هستند بنابراين ورود مجلس عراق به‌عنوان نماد نمايندگي جامعه عراق مي‌تواند اين قرارداد را دچار تغيير و در حالت اميدوارانه‌اي فسخ کند.» 
اين کارشناس ضمن تأکيد بر اينکه اخراج نيروهاي نظامي آمريکا به‌صورت ناگهاني ممکن است با چالش روبه‌رو شود گفت: «شايد محل اختلاف و تعدد آرا در اينجاست که آيا مي‌شود اين اقدام به‌سرعت انجام پذيرد و آيا نظاميان آمريکايي بر اساس تصميم مجلس و تأييد دولت، منطقه را ترک خواهند کرد يا خير. اما اکنون تصميم مردم براي اعتراض عمومي و ابراز نظراتشان نسبت به خروج آمريکا، احتمال رخ دادن اين اتفاق را بالا مي‌برد.»
لاسجردي ادامه داد: «همچنين در ملاقات روز پنج شنبه رئيس‌جمهور عراق و آمريکا، درباره اين موضوع صحبت شده و ادبيات ترامپ که بر دوستي و همراهي دولت و مردم عراق تأکيد کرده، نشان مي‌دهد آمريکا به حساسيت جامعه عراق نسبت به دخالت هاي نيرو و مستشاران آمريکايي واقف است و طبق اين موضوع تلاش مي‌کند تا فضا را مديريت کند. اما با توجه به جنايات و دخالت‌هاي آن و به‌ويژه موضوعات تروريستي رخ‌داده، سابقه آن‌ها را در اذهان مردم عراق خراب کرده است و شرايط موجود به نفع حضور نيروهاي آمريکايي در عراق نيست و آن‌ها محکوم‌به ترک منطقه هستند.»
لاسجردي در مورد راهپيمايي عظيم عراق نسبت به حضور نظاميان آمريکايي، ابراز کرد: «به نظر مي‌رسد که در ميان کشورهاي عربي اين اولين مخالفت بزرگ با حضور نظاميان آمريکايي در منطقه است و تاکنون شاهد اعتراض هيچ کشوري به‌جز ايران در غرب آسيا، نسبت به حضور نظاميان آمريکايي در منطقه نبوديم و اينکه امروز عراق هم مي‌خواهد اين درد را فرياد بزند و خواهان خروج  آمريکا ازمنطقه باشد، مي تواند نشانه خوبي براي شکستن شاخ استکبار باشد.»
حسن لاسجردي در آخر تصريح کرد: «اين راهپيمايي و اعتراضات عظيم آمريکا مي تواند به‌عنوان اولين نماد مخالفت با استکبار موضوع مهمي باشد. اکنون آمريکا بر آن است که با بحران سازي و ديگر حيله‌ها، جلوي اين مسير را بگيرد. بستن جاده‌ها، آتش زدن‌ها و حرکت‌هاي خشونت‌بار روزهاي گذشته آمريکا در عراق نشان‌دهنده نگراني او از اين موضوع است. تظاهرات روز جمعه تجمع بزرگ عليه آمريکاست که بي‌شک بازخوردهاي مؤثري در جهان خواهد داشت.»

نویسنده : مهديه هاشمي‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای آمريکا محکوم‌ به ترک غرب آسیا بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.