آشنایی با نحوه پرورش ریز سبزی یا میکروگرین چغندر لبویی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 81837
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : 26 بهمن 1401 - 11:41 |

آشنایی با نحوه پرورش ریز سبزی یا میکروگرین چغندر لبویی

اکثر میکروگرین ها از نظر ظاهری شبیه هم هستند، اما در مورد میکروگرین چغندر این‌گونه نیست. به دلیل وجود رنگدانه قرمز در ریشه چغندرها، برخلاف اکثر میکروگرین ها که ساقه هایی سبز رنگ دارند، ساقه های جوان ریز سبزی چغندر به رنگ صورتی در می‌آیند که زیبایی خاص و کم‌نظیری به آن‌ها می‌دهند.
آشنایی با نحوه پرورش ریز سبزی یا میکروگرین چغندر لبویی

اکثر میکروگرین ها از نظر ظاهری شبیه هم هستند، اما در مورد میکروگرین چغندر این‌گونه نیست. به دلیل وجود رنگدانه قرمز در ریشه چغندرها، برخلاف اکثر میکروگرین ها که ساقه هایی سبز رنگ دارند، ساقه های جوان ریز سبزی چغندر به رنگ صورتی در می‌آیند که زیبایی خاص و کم‌نظیری به آن‌ها می‌دهند.

علاوه بر داشتن رنگی زیبا و طعمی لذیذ، میکروگرین چغندر لبویی (Beetroot microgreens) سرشار از مواد مغذی است. همانند اکثر میکروگرین ها، آن‌ها منبع خوبی از ویتامین‌های A، B، C، E و K، آهن، کلسیم و پروتئین هستند. ریز سبزی چغندر همچنین منبع قابل‌توجهی از منیزیم، پتاسیم و حتی مس را دارا می‌باشد.

پرورش میکروگرین چغندر نسبتاً ساده است، اما آن‌ها نسبت به سایر میکروگرین ها زمان بیشتری برای بالغ شدن نیاز دارند. ریز سبزی چغندر لبویی را می‌توان تنها در عرض ۲ تا ۳ هفته پرورش داد و در انواع غذاهای روزمره، به ویژه سالادها و ساندویچ‌ها استفاده نمود. استفاده از میکروگرین چغندر لبویی زیبایی خاصی را به انواع غذاها می‌دهد.

با توجه به اهمیت و جذابیت این موضوع، ما در این مقاله به اصول پرورش ریز سبزی یا همان میکروگرین چغندر لبویی می‌پردازیم.

پرورش میکروگرین چغندر لبویی

پرورش میکروگرین چغندر لبویی

قبل از اینکه به پرورش ریز سبزی چغندر لبویی بپردازیم، بهتر است نگاهی به مواد مورد نیاز برای پرورش این میکروگرین جذاب بپردازیم.

مواد موردنیاز

بذر: برای پرورش این ریز سبزی، بذرهای ارگانیک و سالم چغندر لبویی موردنیاز است.

توجه: اگر می‌خواهید پرورش ریز سبزی ها را همراه با کودکانتان انجام دهید، توجه داشته باشید که برخی از گیاهان بذر سمی دارند. حتماً گیاهانی را انتخاب که بذر سمی نداشته باشند. برای آشنایی با برخی از بذرهای سمی، مقاله Poisonous seeds  را مطالعه نمایید.

ظروف: سینی‌های نشاء ۲۰×۱۰ برای پرورش انواع میکروگرین ها به ویژه چغندر مناسب هستند.

بستر رشد: از مخلوط پیت ماس و پرلیت می‌توان برای پرورش انواع ریز سبزی ها استفاده نمود. اگر به این نوع از بستر کشت دسترسی ندارید، می‌توانید از سایر بسترهای مناسب پرورش ریز سبزی چغندر استفاده نمایید. برای آشنایی با بسترهای مناسب کشت میکروگرین ها، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله انگلیسی زبان

 best soil for microgreens  را مطالعه نمایید.

نور: برای پرورش میکروگرین ها به یک پنجره جنوبی با نور مناسب احتیاج خواهید داشت. اگر خانه شما نورگیر نیست می‌توانید از لامپ مهتابی T5 و یا از لامپ‌ های مهتابی  LED 15 وات برای پرورش این ریز سبزی استفاده نمایید.

سینی جمع‌آوری آب: برای پرورش ریز سبزی چغندر، یک سینی با اندازه‌ای بزرگتر از سینی نشاء برای جمع‌آوری آب خارج‌شده از سینی نشاء مورد نیاز است.

قیچی: برای مرحله برداشت محصول، به یک قیچی نیاز خواهید داشت.

بطری اسپری آب: یک بطری اسپری آب برای پاشش آب بر روی میکروگرین ها موردنیاز است.

میکروگرین چغندر برای رشد به آب زیادی نیاز ندارند، بنابراین استفاده از سینی نشاء با سوراخ‌های زهکشی بسیار مهم است. شما همچنین به خاکی نیاز دارید که هوادهی مناسبی داشته باشد و از طرفی به مقدار کافی آب را درون خود نگه دارد.

برای پرورش ریز سبزی ها، چراغ‌های رشد معمولاً کارایی بیشتری نسبت به نور طبیعی خورشید دارند. دلیل این امر آن است که می‌توان چراغ‌های رشد را مستقیماً بالای گیاهان قرار داد و با تنظیم مدت زمان نوردهی، از رشد یکنواخت و فشرده میکروگرین ها اطمینان حاصل کرد.

پرورش ریز سبزی چغندر لبویی

مراحل پرورش ریز سبزی چغندر لبویی

خیساندن بذرها

بذر چغندر پوسته نازکی دارد که نیازی به خیساندن آن‌ها در آب قبل از جوانه زنی نیست. با این حال برخی از پرورش‌دهندگان ریز سبزی ها این بذر را به مدت ۸ ساعت در آب خیس می‌کنند.

کاشتن بذرها

در این مرحله ابتدا سینی کشت را از خاک پر نموده و سطح خاک را صاف کنید. این کار را به نحوی انجام دهید که یک سانتی‌متر از بالای خاک خالی باشد. پس از پر کردن سینی کشت، سطح خاک را آبیاری کنید و اجازه دهید آب اضافه از سینی کشت خارج شود. حال بذرهای چغندر لبویی را به خوبی و یکنواخت در سراسر سطح سینی نشاء پخش کنید. فاصله آن‌ها باید نزدیک باشد – حدود ۵ دانه در هر سانتی‌متر مربع.

سپس با دست کمی خاک روی بذرهای بریزید تا سطح بذرها با خاک پوشانده شوند. پس از آن دوباره سطح خاک را با اسپری آب‌پاش مه پاشی کنید.  حال سینی کشت را در یک اتاق گرم به دور از نور آفتاب قرار دهید. ریز سبزی چغندر بعد از ۳ تا ۵ روز جوانه می‌زند. در طی این مدت هر روز سطح خاک را بررسی کنید و در صورت خشک شدن آن، بر روی سطح خاک آب اسپری کنید تا بذرها همواره مرطوب باشند.

رشد میکروگرین چغندر

پس از جوانه زدن بذرها، سینی را پشت یک پنجره جنوبی و یا زیر چراغ رشد قرار دهید. هر روز میکروگرین های چغندر را حداقل ۶ ساعت (برای نور طبیعی) و یا ۱۲ ساعت (برای نور مصنوعی) در معرض نور قرار دهید.

برای آبیاری، بهتر است از روش آبیاری از کف استفاده نمایید. برای این کار سینی کشت را به مدت یک ساعت درون یک تشت آب غوطه‌ورکنید، تا از سوراخ‌های زیرین آب به میزان کافی جذب خاک شود.و سپس سینی را از ظرف آب خارج نمایید. هر زمان که خاک شروع به خشک شدن کرد، این فرآیند را تکرار کنید

ریز سبزی یا میکروگرین چغندر

برداشت

از ۱۲ الی ۲۰ روز پس از کاشت، میکروگرین های چغندر لبویی شما آماده برداشت می‌شوند. هنگامی که اندازه ریز سبزی چغندر به ۵ یا ۷ سانتی‌متر رسید و یا چهار برگی شد، زمان برداشت فرا رسیده است. هنگامی که تشخیص دادید زمان برداشت ریز سبزی چغندر فرا رسیده است، قیچی آشپزخانه را بردارید و میکروگرین های چغندر لبویی را دقیقاً بالای سطح خاک قیچی کنید.

نگهداری و ذخیره‌سازی

میکروگرین چغندر بلافاصله بعد از برداشت آماده استفاده است. ابتدا آن‌ها را بشویید و سپس آن‌ها را به صورت خام به سالاد، ساندویچ یا هر غذایی که دوست دارید اضافه نمایید.

اگر نیاز به نگهداری آن‌ها برای مدت طولانی‌تر دارید، از شستن آنها خودداری کنید. برای این کار آن‌ها را در یک حوله کاغذی خشک قرار داده و در یک ظرف دربسته‌ی شیشه‌ای درون یخچال نگه دارید. در این حالت می‌توانید آن‌ها را به مدت ۳ تا ۷ روز در یخچال نگهداری کنید. زمانی که نیاز به مصرف آن‌ها داشتید، تنها کافی است آن‌ها را از ظرف شیشه‌ای خارج کرده، بشویید و مصرف نمایید.

منبع: Epicgardening.com

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای آشنایی با نحوه پرورش ریز سبزی یا میکروگرین چغندر لبویی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.