شناسه خبر : 1756
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷ | 354 بازدید |
جبار آذين در گفت‌و‌گو با رسالت؛

«بر سر دو راهي» يک فيلم فارسي با ظاهر اخلاق، دين و خانواده

سريال نوروزي بر سر دو راهي فيلمنامه‌اي دروغ پرداز با ترويج خواستگاري دخترها از پسرها و حضور محرم و نامحرم در زندگي‌هاي متفاوت است كه با زرورق مسائل اخلاقي، از ويژگي‌هاي ديني و خانوادگي استفاده ابزاري کرده است.
«بر سر دو راهي» يک فيلم فارسي با ظاهر اخلاق، دين و خانواده

سريال نوروزي بر سر دو راهي فيلمنامه‌اي دروغ پرداز با ترويج خواستگاري دخترها از پسرها و حضور محرم و نامحرم در زندگي‌هاي متفاوت است كه با زرورق مسائل اخلاقي، از ويژگي‌هاي ديني و خانوادگي استفاده ابزاري کرده است. جبار آذين، منتقد سينما و تلويزيون در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگي رسالت درباره سريال نوروزي “بر سر دو راهي” که از شبکه دو سيما روي آنتن رفت اظهار کرد: سريال فانتزي و روياپرداز بر سر دو راهي، بدون توجه به واقعيت‌هاي جامعه و زندگي مردم، به شيوه فيلمک‌هاي موسوم به آبگوشتي و گنج قاروني، درصدد رساندن يک پسر فقير به يک دختر پولدار و مال و ثروت است و براي القاي اين مضمون غيرواقعي و اغوا کننده از زرورق مسائل اخلاقي، ديني و خانوادگي هم استفاده ابزاري کرده است.
وي افزود: سازمان صدا و سيما به‌جاي توجه به نيازهاي زندگي، مشکلات و مسائل واقعي مردم که امروز بيش از هر زمان به اميد ، سلامت و نشاط نيازمند هستند، براساس نگاه سليقه‌اي مديران و اسپانسرها، برنامه و سريال مي‌سازد و به‌جاي تامين نياز مردم، تامين‌کننده نظرات و منافع اسپانسرها است که نمونه آن را در مجموعه تلويزيوني بر سر دو راهي مي توان ديد.اين منتقد سينما و تلويزيون گفت: اين سريال يک شبه ملودرام سطحي است که با استفاده ترکيبي از فرمول‌هاي فيلمفارسي‌هاي پيش از انقلاب و فيلم‌هاي درجه چندم هندي و منطبق با سليقه‌هايي جدا از سليقه مردم ساخته شده است. آذين با انتقاد از عملکرد صدا و سيما اظهار کرد: در سال‌هاي اخير به موازات دوري تدريجي صدا و سيما از خواست‌ها، تعلقات، سليقه‌ها، باورهاي فرهنگي و اجتماعي مردم، تغييرات مکرر در بخش‌هاي مديريتي، کوچ عوامل حرفه‌اي، برنامه سازان و هنرمندان توانا و توليدکنندگان آثار و سريال‌هاي درجه يک، فاخر، شاخص و ماندگار از سيما، جايگزين شدن افراد و گروه هاي کم‌توان و ناکارآمد به جاي آنها و همچنين گرايش دست‌اندرکاران تلويزيون در استفاده و کپي برداري و ايرانيزه کردن برنامه‌هاي ماهواره‌اي خارجي، اين سازمان که عنوان ملي را يدک مي کشد، روز به روز از نگرش‌ها و سلايق و نيازهاي مردم فاصله گرفته است.وي گفت: فيلمنامه آشفته با داستانک‌هاي رها و پرداخت نشده و شخصيت‌هاي ناقص و باورناپذير و حادثه پردازي فيلمفارسي‌گونه، گزينش بازيگراني که با نقش‌هاي خود هماهنگ نيستند، مانند حميد گودرزي در نقش حامد و مهراوه شريفي نيا در نقش مريم و بازي زير متوسط اغلب آنها و کارگرداني دم دستي، از “بر سر دو راهي” يک سريال ضعيف، نادلچسب، غيرواقعي و دروغ پرداز ساخته است.آذين با اشاره به وضعيت و مشکلات کنوني جامعه بيان کرد: در شرايطي که مردم گرفتار مسائل و مشکلات ديگرانند و دغدغه‌هايشان موضوع‌هايي متفاوت با سوژه هاي بر سر دو راهي است، تلويزيون با همکاري گروهي مجموعه ساز متوسط، برا‌ي‌شان روياي کاذب پول‌دار شدن از نوع فيلمفارسي مي‌بافد. سريالي که به جاي نمايش درست و واقعي مسائل و زندگي مردم، آنها و به ويژه نسل جوان را به کام روياپردازي و موهوم سازي مي‌کشاند.
اين منتقد سينما و تلويزيون ادامه داد: با باز شدن پاي پول و سرمايه در قالب مشارکت اسپانسرها در توليدات سيما و تحميل نظرات تاجرمآبانه اين گروه در توليد و شکل‌دهي برنامه ها و سريال ها، صدا و سيما در مسيري ديگر افتاده و برخلاف شعارهاي آن درباره رسانه ملي و دانشگاه بودن اين سازمان و تبليغ زندگي ايراني اسلامي، در عمل و اجرا و به ويژه در گزينش عوامل و توليد مضامين مغاير با فرهنگ جامعه به بيراهه رفته است که حاصل اين کجروي، توليد آثار و سريال هايي است که حريم و حرمت اعتقادها و فرهنگ خانوادگي و اجتماعي جامعه را خدشه دار کرده است.
آذين اظهار کرد: تبليغ فرهنگ بيگانه و نوع برخوردها و زندگي آنها در شمايل ايراني ها مانند سعي در رواج خواستگاري دخترها از پسرها، درهم ريزي مناسبات عرفي و شرعي انسان ها مانند حضور محرم و نامحرم در زندگي‌هاي متفاوت و ارتباط هاي نامتعارف زنان و مردان مثل برخوردها و رابطه هاي “حامد” شخصيت اصلي اين سريال در خانه “عزت الملوک” ثروتمند و بدون تکليف ماندن قصه زندگي ساير شخصيت ها از جمله پدر و مادر حامد، استفاده از فلاشبک‌هاي نادرست و نابجا که در نابساماني رخدادها تاثيرگذار بودند و سرانجام وصله وپينه کردن حوادث بي سر و سامان سريال که در مجموع، برسر دوراهي را يک سريال آشفته، بي ارزش و چيزي در رديف فيلمفارسي هاي بي ارزش قرارداده است.
وي با اشاره به عوامل بر سر دوراهي به نويسندگي و تهيه کنندگي حامد عنقا و کارگرداني بهرنگ توفيقي که پيش از اين ساخت سريال پدر و تنهايي ليلا را نيز روي آنتن برده اند، گفت: حامد عنقا و بهرنگ توفيقي پيشتر هم با يکديگر همکاري داشته و تخيلات، موهومات و سليقه هاي خود را در قالب سريال به خورد مخاطب داده اند، از همين رو بر سر دو راهي، ادامه همان مسائل شخصي و سليقه اي آن دو به خصوص حامد عنقا است که توسط دوستانش در سيما از سطح يک نويسنده متوسط به درجه يک تهيه کننده متوسط هم ارتقا يافته است.
آذين افزود: متاسفانه حامد عنقا و بهرنگ توفيقي که کار خود را در تلويزيون به نسبت مقبول آغاز کرده بودند، اکنون به ترکستان مي روند و افزون بر نازل کردن سطح سليقه تماشاگر، مخاطبان سيما را هم همراه خود به بيراهه مي کشانند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.